Poslední dobou se na CZ shopech a různých slevových serverech objevují NiMH baterie za "výhodnou" cenu s deklarovanou kapacitou 3000 mAh. Po pravdě mne cena zaujala a trochu jsem se porozhlédl po netu...
Nenašel jsem však další pořádné informace, pominuli to, že z čínských eshopů jako např. buyincoins.com lze tyto baterie objednat za méně než třetinovou cenu a to včetně poštovného.
Tak nízká cena mne zlákala už jen ze zvědavosti - mít 12 ks takových baterií za "pouhých" 150,- Kč je prostě neodolatelné. Naklikal si balíček na čínském shopu a jal se čekat - dodání díky naší poště trvá obvykle i měsíc.
Již při vybírání obálky ze schránky mne zaujala její nízká hmotnost. Takže první cesta baterií vedla na váhu. Po pravdě se ani žádné překvapení nekonalo - AA NiMH baterie BTY 3000 series váží polovinu v porovnání s Panasonic AA baterií NiMH s deklarovanou kapacitou 2600 mAh.
Teprve potom jsem začal studovat miniaturní nápisy typu nevhazovat do ohně, vyrobeno v Číně atd. Přímo na bateriích (a na obranu výrobce BTY) není o kapacitě na celém výrobku ani zmínka. 3000 series je prostě jen označení výrobku /modelu a prodejci toto označení jen podvrhují jako kapacitu.
Pak už šli baterie do provozu. Na testování jsem použil nabíječku řízenou mikroprocesorem IPC-1L, která nabízí i několik funkcí navíc. Mimochodem je to zajímavý výrobek za rozumnou cenu pro ty, kteří využívají intezívněji nabíjecí baterie. Nabíječka jde sehnat od více "výrobců" pod stejným označením - diskuzí a článků je na netu o ní celkem dost.....
Baterie po vybalení sice vykazovali napětí, ale byli takřka vybité, což NiMH bateriím co vím nedělá dobře - oprimální skladování by mělo být při nabití cca na 2/3 kapacity. Nejdříve jsem tedy nechal baterie projít módem REFRESH nabíjecím proudem 200 mA - mělo by to naformátovat nové baterie (či oživit staré) a dostat z nich optimální kapacitu. V podstatě nabíječka baterii tak dlouho cyklicky nabíjí zvoleným proudem a vybíjí proudem polovičním, dokud je při dalším cyklu ještě znatelné navýšení kapacity.
Po projitím tohoto formátování jsem jsem baterie nechal několikrát vybít a nabít "normálním" používáním - ve svítilně, vyjezdit v RC autíčku atd. Po každé bylo čas využití s těmito bateriemi nezvykle krátký. Jako by i při zátěži klesalo i napětí. Ale to jen usuzuji z chování spotřebičů - nemám jak měřit.
A teď přišel čas na test kapacity. To obstará má inteligentní nabíječka :-) V modu TEST dobije článek na maximum, pomalu ho vybije, co naměří zobrazí a znovu článek nabije. Nu - obrázek dá za tisíc slov:
Jak vidno, kapacita článků je hluboko pod kapacitou (450 až 700 mAh na článek), kterou najdete v popisu prodejců. Dále kapacity článků i z jednoho balení při identickém způsobu použití (vždy všechny čtyři pohromadě) jsou v silném nepoměru čímž ty slabší zbytečně ničí ty silnější.
Mimochodem, výše zmiňovaným Panasonicům 2600 mAh naměří tato nabíječka i po zhruba 5 letech používání stále kapacitu okolo 2200 až 2400 mAh
Další postřehy:
- při vyšším nabíjecím proudu než 200 mA se baterie silně přehřívají
a) což jim zase škodí
b) tak moc , že sem se začal obávat i exploze - baterie se zahřívali i při používání v RC autíčku, teda zdá se jen dvě, ale ještě nevím jestli ty slabší nebo ty silnější
- při provozování RC autíčko poskakovalo - z toho usuzuji, že v zátěži klesá bateriím výrazně napětí. Motorek odebírá proud, čímž klesne napětí a radio modul přestane řídit, tím vypne motor a napětí stoupne , pak radio modul zas sepne motor a tak dokola
- fotoaparát s nimi sice fotí, blesk nabije, ale stav baterie hlásí stále jako skoro vybitá (počet fotek jsem netestoval)
Ale už teď vám můžu dát result spotřebitele:
Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat laciné věci ;-)
Žádné komentáře:
Okomentovat